Onze kantoren zijn gesloten op 15 augustus

Hoe omgaan met Stress?

Stress is een reactie op een prikkeling die spanning veroorzaakt.

Positieve en negatieve stress

Stress is nooit volledig te vermijden en dat hoeft ook niet. Soms worden we immers geconfronteerd met positieve stress die er voor zorgt dat we gemotiveerd kunnen presteren. Het gaat hier om een tijdelijke stresstoestand die automatisch verdwijnt wanneer de factor die ons stress bezorgde wordt weggenomen.

Wanneer stress ons echter belet om normaal te functioneren is er sprake van negatieve stress. Het gaat dan om stress die ook aanhoudt na de stresssituatie.

De symptomen die hierbij kunnen opduiken zijn spanning, prikkelbaarheid, nervositeit, vermoeidheid. Uiteindelijk kan dit zelfs leiden tot haaruitval, slapeloosheid, stekende hoofdpijn of algemeen lusteloos gedrag. We geven u enkele tips om beter met negatieve stress om te gaan en om eventueel stressgevoelige situaties beter aan te pakken.

Ontspanning

Door een goede ontspanning te kiezen kunt u het risico op stress reeds voor een groot stuk verminderen. Iedereen heeft zijn eigen manier om te ontspannen maar zorg er zeker voor dat u stress niet afreageert door te kiezen voor ontspanning die uw stressgevoeligheid nog aanwakkert.

Het is bijvoorbeeld niet verstandig om uit te waaien in een lawaaierige discotheek of voor een razend spannend voetbalavondje als rustmoment te kiezen. Het is beter om te kiezen voor een hobby of bezigheid die u rustig maakt en uw gedachten afleidt van de situaties die u stress bezorgen.

Beweging

Sport en yoga kunnen een afdoende uitlaatklep bieden. Doe dit wel op regelmatige basis. Hierbij kan worden gestreefd naar een frequentie van ongeveer driemaal per week.

Wanneer u begint te sporten is het heel belangrijk om rustig op te bouwen en uw lichaam de tijd te geven aan de bewegingen te wennen. Wanneer u hiermee geen rekening houdt is het risico op blessures groot.

Niet weglopen van problemen

Loop niet weg van uw problemen maar probeer ze zo degelijk mogelijk op te lossen. Uiteraard is dit niet altijd even vanzelfsprekend, maar problemen laten aanslepen zorgt ervoor dat de druk aanhoudt en daardoor de stress nog vergroot.

Gezonde voeding

Een gezonde en evenwichtige voeding kan heel wat stressfactoren verminderen of zelfs wegnemen.

Vooral voedingsstoffen die magnesium bevatten kunnen een efficiënte buffer vormen tegen allerhande spanningsproblemen.

Vetrijk voedsel, zoals o.a. vlees en kaasschotels, zijn evenals cafeïne en suikers te mijden wanneer u stressgevoelig bent.

Voldoende nachtrust

Zorg voor een goede nachtrust. Een gemiddelde volwassene heeft nood aan ongeveer acht uur slaap per nacht.

Vermijd het gebruik van kalmeermiddelen.

Neem nooit op eigen houtje kalmeermiddelen.

Bij aanhoudende problemen neemt u beter contact op met een arts die u eventueel verder medisch kan begeleiden of u meer info kan geven.

Mentale gezondheid